Friday, March 1, 2013

Belajar dan terus belajar

Saya ada belajar sesuatu semalam.....

Yang keadilan Allah itu bukan sama rata

Yang saksama Allah itu bukan sama banyak

Yang kasih sayang Allah itu Maha Luas

Mungkin sebelum ni saya hanya pandai berkata-kata

Mulut hanya mengiakan 

Tapi hati tidak begitu faham

Bila batang hidung sendiri yang terkena

Baru mula faham

Itupun setelah lama bermuhasabah



Kenapa orang itu nampak begitu sempurna kehidupannya

Kenapa orang itu nampak seperti begitu mudah perjalanan hidupnya

Kenapa orang itu tampak seperti kurang masalah

Tapi, saya sebaliknya


Saya lupa

Saya tak fikir

bahawa hanya satu sisi Allah kurangkan untuk saya

Tapi lebih dari satu sisi yang lain Allah lebihkan untuk saya

Lebih, memang lebih walaupun dibandingkan dengan mata kasar..

Apatah lagi jika dihitung dengan nilaian mata halus


Saya malu

malu pada keterangan diri sendiri

namun tanpa lidah

cinta Allah  ternyata lebih terang 

sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskan

dalam menghuraikan cinta

akal terbaring tak berdaya

bagaikan keldai terbaring di dalam lumpur

nilaian cinta sendirilah yang paling bijak menerangkan cinta dan percintaan

**sujud syukur**

No comments:

Post a Comment

try2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...