Wednesday, March 20, 2013

Maafkan Ummi, sayang...

Sudah hampir setengah jam tangan ummi  memegang tetikus.  Bukak email, bukak facebook.....tapi fikiran ini masih belum dapat menumpukan perhatian untuk kerja. Bukan tidak ada kerja yang perlu dibereskan, malah exam paper pun masih belum finalised. Kusut sangat harini ..baru saja hendak tumpukan pada exam paper, fikiran ummi melayang lagi...


Terngiang-ngiang suara budak kecil ni....yang depan tu..yang pakai spek terbalik tuu.....

Sudah hampir 2 minggu, setiap hari ummi akan basuhkan comforter, semburkan febreeze pada tilam....dek kerana Wafa' terkencing malam. Walau setiap malam ketika ummi sapukan minyak pada perut Wafa', ummi tidak lekang ingatkan untuk ke toilet kalau nak kencing, namun....tercicir jua di atas katil....


Selalunya ...aturannya....Ummi , Hubayb dan Walid tidur di atas katil ....dan Widaad dan Wafa' di atas tilam di sebelah katil ummi dan walid...dan selalunya jugaklah, ketika kami terjaga untuk subuh, terasa begitu ketat, tak boleh berpusing.....sebab semua anak-anak2 dah berada di sebelah ummi dan walid...ya , kami berlima di atas katil queen yang comel itu....kalau di kira dengan baby dalam perut ummi ni, berenamlah kami....


Semalam, mungkin terlalu penat bekerja, ketika Wafa' kejutkan Ummi untuk beritahu dia terkencing, Ummi terasa sangat geram. Mata yang ala-ala bukak, ala-ala tutup berjalan ke bilik Wafa'...ambilkan baju lain untuk ditukar...Ummi tengook Walid dah angkatkan Wafa' ke toilet...dan bersihkan Wafa....Ummi dongak ke jam dinding, sudah jam 2.30 pagi...Ummi ke ruang tamu dan ambil febreeze.....dan semburkan pada tilam...ya, tilam ummi dan walid...ada setompok bekas air kencing Wafa'...baru je ummi basuhkan cadar tu semalam:( ntah pukul berapa Wafa' naik ke atas katil tidur di antara walid dan ummi..... Wafa' yang baru keluar toilet ketika tu tanpa disoal menjawab.."Wafa' tak tahan, terkencing.." 


Ummi buat dek je...kalau ummi bukak mulut, konpem kuat suara ummi. Habes pakaikan baju Wafa'...umi suruh Wafa tidur di bawah...di katil pun hanya muat 2 orang sebab tempat di tengah dah basah...jadi Ummi ke tilam bawah dengan Wafa dan Widaad.....


Mata Ummi dah tertutup.Ummi dengar suara Wafa'..."Nak susu coklat..." haihh....geram lagi. Ummi buat dek jugak. 

Ummi dengar lagi...kalini tangisan Wafa'..dan tangisan Wafa' semakin lama semakin kuat...dan Ummi tak boleh tidur dengan kebisingan suara Wafa' di telinga Ummi. 


Ummi beritahu Wafa'.."kalau minum nanti kencing lagi, esok ummi buatkan".....tapi, itu bukan penutup tangisan Wafa..selagi tak dapat susu coklat dia...selagi tu suaranya semakin meninggi....Ummi buat dek lagi...malas nak layan


Semakin dibiarkan, suaranya lagi kuat. Bingit rasanya telinga. 

Ummi bukak mata...bagi warning pada Wafa'...."kalau nangis lagi, Ummi tampaq!" ...Wafa' terus menangis, langsung tak hiraukan kata-kata Ummi. Ummi tengok Wafa dah duduk, tidak lagi baring di sebelah ummi,...apa lagi, hinggap la tamparan ummi dua das kt pipi Wafa'..pang! pang! huhhhhhh..


Walid bangun...ummi dengar walid cakap..."Azah..."...Walid panggil Wafa untuk tidur dengan Walid....dan Ummi terus terdiam,tersedar , terkejut, terkesan...ASTAQFIRULLAH HAL A'ZIIIMM...!!





Teringat kata-kata Prof Dr. Rozeta Shaari, peluklah selama yang rasa boleh bersabar. Dan peluklah dengan HADIR DIRI, MINDA DAN HATI. Jika rengetan itu telah bertambah menjadi tangisan, jangan cepat menyangka dia sengaja nak lenja dan mengambil kesempatan. Mungkin selama ini tidak dilakukan sebegini, maka sedih di hatinya tu dah banyak, maka banyaklah yang nak didownload.


Jika masa tu banyak kerja, just cium dia dan katakan yang anda perlu buat kerja tu dulu dan kemudian will sambung peluk dia balik.

Selalunya budak di bawah 5 tahun, tidaklah sengaja nak mengada-ngada. Namun, jika ada maka di situ ada ketidakseimbangan EQnya. Maka perlu di isi tangki EQnya dengan mempamerkan loving and firm parenting.




Ya Allah, campakkan lah padaku kesabaran yang tinggi , dan limpahkanlah padaku kasih sayang yang melimpah ruah, agar aku dapat memberi yang terbaik pada amanah-amanahmu ini Ya Allah!

No comments:

Post a Comment

try2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...