Monday, September 19, 2011

Syawal Ooo Syawal..

Wow......meriah rasanya kita menyambut Hari Raya. Sehingga hari ini masih banyak lagi jemputan "Raya Open House":) makan ..makan dan makan....

Ramai yang mengambil kesempatan untuk menziarahi teman2 dan sanak saudara...mengeratkan sillaturrahim dan ukhwah sesama manusia.Bukan sahaja muslim , malah non-muslim juga dijemput untuk sama2 mengeratkan ukhwah.Alhamdulillah....:)

Namun, harus sentiasa diingat...

1) Bulan Syawal bukan bulan untuk membazir..

2)Bulan Syawal bukan bulan untuk menambah berat badan...makan makan dan makan.Makan itu perlu, tapi bukanlah sehingga terlalu kenyang


Dan jangan lupa ya kawan2....puasa 6 kita. Hadith soheh ada menyebut nabi saw memberi galakan menyusuli puasa Ramadhan dengan puasa 6 hari dalam bulan Syawal, Abu Ayyub al-Ansori meriwayatkan:

Maksudnya: “Siapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikuti dengan (puasa) 6 hari dalam bulan Syawal, maka seoleh-olah dia berpuasa setahun penuh.” (HR Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi dan Ibn Majah)

Yang dimaksudkan dengan al-Dahr (الدهر) ialah al-Sanah (السنة = setahun) yakni seolah-olah dia berpuasa setahun penuh, maka jika sentiasa menunaikannya sepanjang tahun, dia seolah-olah berpuasa seumur hidupnya.

Penerangan ini tardapat di dalam hadith yang lain:

Maksudnya : “Puasa sebulan (Ramadhan) menyamai dengan 10 bulan, dan puasa 6 hari (dalam bulan Syawal) menyamai 2 bulan, maka jadilah puasa itu penuh setahun.”

Jom kita :) Selamat menjalani ibadah2 lain ye teman2 tercinta setelah sebulan kita mentarbiyyah diri:)InsyaAllah!!

No comments:

Post a Comment

try2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...